Komunální program Piráti Písecko 2022-2026
Volební program píseckých pirátů pro komunální volby konané dne 23.a 24. září 2022
Výstavba městských bytů v kasárnách i dalších lokalitách je pro nás samozřejmostí i prioritou současně.
Bydlení je jednou ze základních věcí pro každou obec nebo město. Nevnímáme bydlení jako zásluhu. Bydlet podle nás potřebuje každý a právě obecní bydlení může poskytovat zázemí pro všechny skupiny obyvatel od znevýhodněných rodin a jednotlivců, přes rodiny se středními příjmy, seniory až například po potřebná povolání. A bydlet nesmí znamenat extrémně se zadlužit.
- Urychlíme a zpřesníme práce na lokalitě v bývalých kasárnách pro výstavbu bytů. Budeme podporovat výstavbu formou družstevního bydlení. Podpoříme přípravu a výstavbu důležité infrastruktury a vyčleníme prostory pro novou školku i zázemí pro obyvatele nové lokality.
- Nerozprodáme byty! Nebudeme privatizovat obecní bytový fond. V odůvodněných situacích připustíme výjimky – prodej se bude řídit tržními cenami a připustíme nanejvýš mírnou slevu dle okolností. Vyvineme snahy o rozšiřování bytového fondu - ať už výstavbou nových bytů nebo požadavkem na developery, aby v nových lokalitách část bytů bylo poskytováno prostřednictvím města za rozumné ceny.
- Prosazujeme transparentní, férová a nediskriminační pravidla pro nakládání s obecním bytovým fondem. Nakládat s ním budeme vždy hospodárně a tak, aby všechny informace k němu byly snadno dostupné kontaktním místům pro bydlení i široké veřejnosti.
- Budeme pečovat o bytový fondy. Obecní byty musí nabízet kvalitní bydlení, budeme dbát na jejich údržbu a obnovu. Prázdné či zanedbané obecní byty opravíme.
- Budeme aktivně spolupracovat s ministerstvem pro místní rozvoj na přípravě legislativy, která podpoří kompetence obcí v zajišťování nabídek bydlení, aby si obce mohly řešit svou bytovou situaci dle potřeb místních lidí.
- Podporujeme komunitní bydlení. Vytvoříme podmínky, aby lidé v našem městě mohli dle svých potřeb volit mezi bydlením v běžné domácnosti nebo komunitním bydlením s dostupnými službami.
- V otázce dostupného a sociálního bydlení budeme spolupracovat s odborníky, terénními pracovníky a podpůrnými týmy. Budeme jednat na základě dat, nikoli pocitů. Zaměříme tak podporu tam, kde je potřeba dle situace (startovací, sociální, prostupné bydlení, koncept bydlení především, větší důraz na rozvoj bydlení družstevního atp.)
- Zapojíme se do pravidelného mapování potřeb lidí v obci ohledně bydlení. Na základě mapování budeme plánovat rozšiřování a správu bytového fondu podle reálných potřeb obyvatel obce.
- Posílíme vyjednávací pozici ve vztahu k developerům. Podporujeme vytváření zásad pro spolupráci s developery, které budou transparentně upravovat předem všem jasné podmínky, za kterých se může v dané obci stavět. Podporujeme modely odpovědné spolupráce, kdy se developeři podílí na budování nebo údržbě infrastruktury v okolí staveb.
- Zajistíme plné využití prostředků Ministerstva pro místní rozvoj na rekonstrukce pro sociální bydlení. Dotace z ministerstva našemu městu umožní zrekonstruovat bytové i nebytové prostory. Tyto prostředky využijeme v maximální možné míře a tak, že byty budou v budoucnu sloužit všem obyvatelům města v bytové nouzi bez ohledu na zemi původu.
Jsme proti předražené, zpolitizované a špatně projektované stavbě bazénu pod Lesnickou školou.
Dlouhodobě prosazujeme rekonstrukci stávajícího areálu a zprovoznění venkovní části, která poskytne v parných dnech dospělým i dětem zázemí a dostatečné prostranství v klidné části města a blízkosti řeky.
5P proti "plavečáku pod lesárnou"
1) Peníze
- Náklady na výstavbu se od počátku úvah o rekonstrukci bazénu více jak zdvojnásobily. Chyba není jen na straně hospodářského cyklu a inflace, ale zejména v náročnosti výstavby a založení stavby, použité technice a nákladech na demolici starého bazénu v dalších desítkách milionů korun.
2) Projekt
- Na nekvalitní zpracování projektu upozornilo 280 odborných dotazů, které zaslaly společnosti jako své připomínky během zdlouhavého výběrového řízení. Z projektu musela rada města vyloučit tobogán, který nesplňoval podmínky veřejné soutěže a byl modelován jako řešení pro konkrétního dodavatele.
3) Propagace
- Vedení města nechalo zpracovat speciální webovou stránku a zaplatilo propagaci ve výši bezmála 30 000 korun, aby u občanů ovlivnilo vnímání vize nového bazénu pod lesnickou školou. Toto jednání považujeme před volbami za účelové a sprosté.
4) Parkování
- Při výstavbě bazénu má vzniknout 140 nových parkovacích míst na místech, kde nyní parkují návštěvníci městského sportovního areálu a hotelu, dalších 90 míst vznikne nad hřištěm s umělou trávou. Během souběhu fotbalových utkání a turnajů, které navštíví cca 150 aut, a koupací sezóny tak nebude dostatek parkování pro všechny návštěvníky obou areálu. Celková dopravní obslužnost areálu není dobrá a ve směru od Prahy není ani možná.
5) Podloží
- Přemýšlel někdo o tom, proč naši předkové již před více než 100 lety při budování ulice, která měla zjevně spojit centrum s lokalitou u sv. Václava, nechali na téměř nejlukrativnějším místě, naproti proslulé lesnické škole, naprosto nesmyslnou proluku? I developerský rozmach z počátku 20. století nechal toto místo netknuté, a to už nemluvím o minulém režimu, který byl schopen zastavět kdeco.
- Důvod je jednoduchý. Kvůli „plovoucímu“ podloží tam prostě stavět nelze. Pokud ano, tak za cenu takových nákladů, že se nikomu rozumnému nevyplatí. O tom by koneckonců mohli své říct funkcionáři fotbalového klubu, kteří se podíleli na projektu umělého osvětlení fotbalového hřiště. Zvýšení původních nákladů na ukotvení sloupů osvětlení, které jim projektant předložil jako nárůst v důsledku onoho podmáčeného podloží, některým málem přivodil infarkt. Smutné je, že kvůli schvalování dotace na toto osvětlení, se o tomto problému dozvěděli i zastupitelé města. Přesto to některé nepřesvědčilo.
- Na závěr bychom upozornili na dokument, který se jmenuje „Souhrnná technická zpráva“, který je součástí projektové dokumentace bazénu pod Lesnickou školou. Na straně 8 této zprávy se v kapitole B.2.6 odst. b) zpracovatel věnuje diskutované problematice. Nezaujatý čtenář sám z tohoto textu vycítí, že ani sám zpracovatel dokumentace si není úplně jistý.
PODPORA SPORTU A ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
- Podpoříme výstavbu nové městské sportovní haly i skateparku.
- Sportovní hala Sokola je rozměrově kompatibilní pouze s basketbalem a volejbalem. Házená, futsal i florbal odvádí svou činnost zejména v hale obloukové, která nevyhovuje nárokům a je spíše ostudou místního sportu. Výsledky sportovců a trenérů přivádí ročně stovky dětí ke sportu, pojďme jim za jejich výsledky poděkovat a postavit nové kvalitní sportoviště, například v sousedství ZŠ Tylova, kde hala najde díky synergii se školou své komplexní využití.
- Podpoříme účelnou a udržitelnou rekonstrukci sportovišť v majetku obce i místních spolků. Preferujeme budování sportovišť odpovídajících parametrů s multifunkčním využitím v blízkosti škol. Tím propojíme vzdělávání se sportem a zajistíme i efektivní financování provozu a využitelnost.
- Podpora pohybových aktivit a zdravého životního stylu je pro nás důležitá, stejně tak práce lokálních klubů a spolků. Naší prioritou je sportování dětí a mládeže, zajistíme rovné a transparentní dotační podmínky. Podpoříme sportovní akce pro širokou veřejnost, především zapojení do pohybových aktivit, tzn. hobby sportovců všech generací.
- Budeme systematicky rozvíjet pohybovou gramotnost a pozitivní vztah k pohybovým aktivitám na školách a školkách (například projekt trenéři do škol, se Sokolem do života, atp.)
PÉČE O ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ ZAČÍNÁ TAM, KDE ŽIJEME
Každá generace má usilovat o předání společného okolí v co nejlepší podobě. Kvalita života společnosti je neoddělitelná od kvality prostoru, ve kterém se denně pohybujeme a od našeho životního prostředí.
PÍSEK PŮJDE PŘÍKLADEM
- O obecní pozemky a písecké parky budeme pečovat udržitelně. V okolní krajině budeme obnovovat staré cesty, které dávaly smysl. Budeme vytvářet prostředí přívětivé pro divoká zvířata a rostliny. Zaměříme se na snižování rizika povodní pomocí vhodných a přírodě blízkých opatření. Podpoříme oběhové hospodářství například vybudováním re-use center, zjednodušováním recyklace a využíváním recyklovaných materiálů.
UDRŽITELNÉ VYUŽÍVÁNÍ PŮDY A LESŮ VE VLASTNICTVÍ MĚSTA
- Ve vlastnictví Písku je mnoho zemědělské a lesní půdy. Ta je často využívána bez vize její udržitelné správy. Cílené požadavky skrze pachtovní smlouvy nebo úpravy hospodaření obecního podniku napomůžou šetrnějšímu využívání majetku obce (např. požadavkem na certifikované ekologické zemědělství). Tím podpoříme krajinotvorbu obnovu polních cest, mezí a remízků. Snížíme projevy změny klimatu, které se v bezprostředním okolí obcí projevují zejména zvýšenou erozí a prašností, bleskovými povodněmi nebo úbytkem biologické rozmanitosti. V obecních lesích upřednostníme přírodě blízké způsoby hospodaření.
PÉČE O ZELEŇ
- Je nezbytné zajistit, aby zeleň plnila svoji funkci. Péče se nesmí ani zanedbávat, ani přehánět. Krátce zastřihávané trávníky nepřežijí sucho, stromy pak potřebují systematickou péči a ochranu. Aktualizujeme pasportizaci zeleně a vytvoříme plán péče. Zimní solení silnic bude probíhat s ohledem na aleje a vodní toky.
HÁJÍME ZÁJMY OBYVATEL
- Kvalita života místních obyvatel nesmí být ohrožena zájmy investorů. O záměrech budeme transparentně informovat. Zasadíme se o to, aby nová výstavba probíhala primárně na brownfieldech, tedy již zastavěných plochách.
ČISTÁ, MODERNÍ A NEZÁVISLÁ ENERGETIKA
- Dobře promyslíme, jak může Písek svou činností a rozhodnutími omezit spotřebu energie a tím i emise skleníkových plynů. Konkrétní řešení je třeba vybírat s ohledem na místní podmínky a v souladu se zájmy veřejnosti, je bezpodmínečně nutné mít zpracovanou komplexní strategii. Zaměříme se na úspory, obnovitelné zdroje a využití nových technologií (např. ohledně zateplování budov nebo osvětlení). Podpoříme rozvoj komunitní energetiky, s důrazem na využití obecních budov. Při modernizaci veřejné infrastruktury budeme myslet i na rozvíjející se elektromobilitu a umožníme rozvoj sítě dobíjecích bodů v ulicích, například i jako součást veřejného osvětlení.
PÍSEK PŘIPRAVENÝ NA ZMĚNU KLIMATU
- Zlepšíme prostředí v obcích zvýšením podílu zeleně i vodních ploch a prvků. Zmírníme sucho zadržením a využitím dešťové vody. Budeme prosazovat prvky modrozelené infrastruktury (zeleň a hospodaření s vodou) u veřejných i soukromých projektů. Postupovat budeme podle ucelené adaptační strategie, propracované úměrně velikosti našeho města.
VODA JE DŮLEŽITOU SOUČÁSTÍ NAŠICH ŽIVOTŮ
- Vodovody a kanalizace budou plnit svůj účel ve veřejném zájmu a bez zbytečné zátěže životního prostředí. Kvalitní a dostatečný zdroj pitné vody má Písek nyní zajištěný, je potřeba jej pravidelně udržovat a kontrolovat. Kromě kvalitní pitné vody je také třeba věnovat pozornost stavu kanalizace a čistíren odpadních vod. Omezíme vypouštění velkého množství nečištěné odpadní vody přímo do našich vodních toků.
- Podpoříme investici do čističky odpadních vod, aby se kvalita vody zvýšila o další příčku a ČOV se stala moderní a energeticky méně náročnou.
VYUŽÍVÁNÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ
- V malých i větších investičních projektech budeme hledat příležitosti k podpoře obnovitelných surovin. Také je důležité, aby se o obnovitelné suroviny (dřevěné prvky aj.) i dále pečovalo a nezůstaly roky bez údržby (dětská hřiště, přístřešky, lavičky, dřevěné doplňky městských budov aj.).
- Na opravy musí být vyčleněny pravidelné finanční prostředky z rozpočtu obce, protože údržba je vždy levnější, než kompletní výměna či zásadní rekonstrukce.
ROZVOJ KULTURY
Uchování kulturních tradic a kulturního dědictví zásadně přispívá k poznání lokální historie, ale také určuje jedinečnou identitu regionů. Živou kulturu vnímáme jako důležitý prvek pro kvalitu života ve městech a obcích. Proto ji bereme jako trvalou a neopominutelnou součást veřejné podpory. Chceme udržet stávající kulturní infrastrukturu, nesmí být první obětí úsporných škrtů.
- Jako zásadní vnímáme přesahy kultury do dalších odvětví. Snahou města Písku by mělo být propojování se vzděláváním, cestovním ruchem, regionálním rozvojem i životním prostředím.
- Město Písek má tři základní nástroje k podpoře kultury: finance, strategie a zřizované organizace.
- Podpoříme zásadní změnu v pořádání píseckých slavností, které neodpovídají významné akci, kterou si město Písek a jeho občané každoročně bezesporu zaslouží.
- Slavnost má být otevřená všem občanům města a má se zakládat na potřebách a zpětné vazbě odborníků na kulturu a občanů našeho města.
- Prosazujeme odpovídající a stabilní podporu kultury s využitím vícezdrojového financování. S tím jde ruku v ruce dlouhodobá snaha o zvýšení prestiže kultury ve společnosti, která by mohla pomoci zájmu ze strany mecenášů. Dotační politika města by měla být postavená na koncepčním základu a jasných cílech definovaných strategickými dokumenty. Dotační programy musí být transparentní, mít jasně definovaná kritéria a hodnotící komise složené z odborníků s důsledným definováním střetu zájmů. Preferujeme podporu lokálních spolků a regionálních aktivit, ale nezapomínáme také na oblast profesionálního umění, např. divadlo, kino a významné kulturní akce.
- Koncepční činnost vnímáme jako zásadní prvek pro zmapování potřeb a kapacity regionu a našeho města. Zasazujeme se o to, aby byla samospráva příkladem a veřejné stavby vždy podléhaly architektonickým soutěžím.
- I nadále budeme podporovat modernizovanou knihovnu v Písku. Knihovna je píseckým přirozenými kulturním centrem. Realizuje vzdělávací aktivity, naučné programy, realizuje zábavně popularizační činnosti. Proto podpoříme její vybavenost a napojení na lokální komunitu. Podporujeme také její vybavenost databázovými systémy, které umožní zajistit větší komfort výpůjční služby čtenářům.
- Podobně budeme klást důraz na aktualizaci paměťových institucí a galerií, aby nadále mohly plnit svou důležitou funkci a vzbuzovaly v návštěvnících touhu po dalším poznání.
- Sladovna v Písku jen za léto 2022 přivítala 19 000 návštěvníků. Je důležité zachovat její směřování a podpořit její fungování konkrétními granty a kroky z pozice zřizovatele.
- U zřizovaných organizací podporujeme systematickou a kontinuální činnost. Klademe důraz na transparentní výběrová řízení na vedoucí pozice těchto organizací.
- Chceme podporovat komunitní projekty a vytvořit tak podmínky pro volnočasové aktivity. V našem městě by měl fungovat informační systém poskytující informace o existujících možnostech volnočasového a kulturního vyžití. Je třeba také pružně reagovat na skutečné potřeby a zájmy občanů. O možnostech veřejné podpory by měli být lidé přehledně informováni, aby k ní měli rovný přístup.
- Budeme udržovat kulturní památky, které jsou bohatstvím města Písku, zpřístupňovat je veřejnosti a informovat o nich. Úředníci vykonávající přenesenou působnost v oblasti památkové péče by neměli být vytěžování několika různorodými agendami najednou. Podpoříme jejich vzdělávání. Budeme zodpovědně dohlížet na ochranu městských a případně budoucích vesnických památkových rezervací a zón v přilehlých obcích.
OTEVŘENÁ A MODERNÍ RADNICE
VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
Transparentním řízením přilákáme více zájemců. Snížíme ceny a zvýšíme kvalitu.
- Přímé zakázky bez soutěže budou nutnou výjimkou. Využijeme internetové aukce pro výběrová řízení na služby s velkým počtem poskytovatelů. Výběrová řízení zrychlíme a každý občan bude mít přehled o nabídkách. Zakázky budou zveřejňovány na profilu zadavatele.
- Budeme dbát na kvalitu projektové dokumentace. Odkaz na profil zadavatele zveřejníme na webové stránce obce v rámci povinně zveřejňovaných informací.
- Nebudeme zakázky programově zveřejňovat v období svátků a prázdnin, kdy je nikdo nekontroluje. Požadavky na zakázku stanovíme přiměřeně její složitosti a velikosti, aby nedocházelo ke zbytečnému omezení počtu soutěžících.
- Zadávací řízení u opakujících se zakázek budeme řešit v rámci příslušných odborů radnic. Všechny zakázky budou hodnoceny podle jasných a veřejně dostupných pravidel s vymezenou osobní odpovědností. Soutěžit umožníme jen těm, kteří zveřejňují koncové vlastníky a ovládané osoby. Závaznými standardy snížíme rizika manipulovaných soutěží.
- Celá zadávací dokumentace bude včas a s předstihem online (např. na profilu zadavatele). Stejným způsobem zveřejníme i další informace o veřejné zakázce. O výběrovém řízení se tak dozví dostatek dodavatelů a nestane se, že se přihlásí jen firma, která o řízení dopředu věděla.
TRANSPARENTNÍ SPOLEČNOSTI
- Do řídících a kontrolních orgánů společností samospráv budeme nominovat zástupce města s potřebným mixem odbornosti. Podporujeme širší využití výběrových řízení, aby se rozhodování účastnili i odborníci z řad veřejnosti. Znemožníme neprůhledné hospodaření i vyvádění majetku.
- Pravidla uplatněná pro Písek se budou vztahovat i na obcemi zřizované organizace, obecní příspěvkové organizace a obchodní organizace ovládané městem. Všude tam, kde to bude možné, budeme uplatňovat pravidla pro transparentní organizace.
JASNÉ INFORMACE
- Všechno jasně a přehledně. Neděláme z lidí detektivy. Zapojíme obyvatele do rozhodování. Předejdeme tím nekalému jednání města nebo podezření z takového jednání. Informace budou přehledné, dostupné a transparentní. Vše naservírujeme tak, aby lidé už nemuseli nic zbytečně hledat. Zpřehledníme úřední desky včetně archivů a zpřístupníme data o dopravě, kriminalitě nebo životním prostředí. Dáme je k dispozici pro tvorbu aplikací, pro vědecké výzkumy nebo studentské práce.
VEŘEJNÝ ZÁJEM A TRANSPARENTNÍ ROZHODOVÁNÍ
- Občané uvidí všechno a budou pro obec partnery. Politikům bude vidět pod ruce. Budeme i nadále zveřejňovat audiovizuální a video záznamy i detailní zápisy s jmenovitými přehledy hlasování a účastí zastupitelů. Pořízení vlastních záznamů umožníme i občanům. Podporujeme zápisy s jmenovitými přehledy hlasování z jednání rady. V předstihu zveřejněné body budou obsahovat veškeré informace včetně odkazů na důvodovou zprávu. Prosadíme účast odborné veřejnosti bez ohledu na politickou příslušnost i v klíčových místních organizacích a v komisích a výborech, které pomáhají připravovat návrhy pro zastupitelstvo nebo kontrolují činnost zastupitelstva a rady. Poradní orgány rady a zastupitelstva budou i nadále zveřejňovat seznam členů, zápisy a budou otevřené veřejnosti vždy, když to bude možné. Zasedání zastupitelstva přizpůsobíme občanům, vyčleníme konkrétní časy pro dotazy občanů na zastupitelstva města, aby nemuseli chvátat na začátek, nebo čekat na konec jednání zastupitelů.
PRŮHLEDNÉ HOSPODAŘENÍ S MAJETKEM
Vědět všechno včas!
- Zabráníme nevýhodným prodejům pozemků, o kterých se veřejnost dozví, až když už je pozdě. Zveřejníme přehled veškerého majetku na stránkách obce včetně popisu a využití. O případném prodeji majetku a způsobu prodeje budeme informovat s předstihem. Budeme vždy preferovat způsoby prodeje, které umožní nabídky širokému spektru uchazečů s ohledem na co nejvhodnější využití těchto pozemků a majetku obce.
HOSPODÁRNÝ A TRANSPARENTNÍ ROZPOČET
Za co obec utrácí a proč? Rozpočty chceme přehledné, hospodárné, odůvodněné a informace o nich široce přístupné.
- Rozpočet vždy jasně a srozumitelně odůvodníme. S předstihem informujeme o plánovaných větších investicích. Zohledníme provozní náklady investičních projektů již ve fázi příprav. Vytvoříme rezervu pro nenadálé situace.
- Chceme stabilní a dlouhodobě vyrovnaný městský rozpočet. Připravíme a zveřejníme plán snižování nákladů na chod úřadu i případného oddlužení. Občané budou vědět o každé utracené koruně z obecního rozpočtu: formou rozklikávacích rozpočtů s údaji o průběžném čerpání a odkazy na registry smluv. Data si bude kdokoli moci stáhnout k dalšímu využití.
DOTACE A GRANTY
- Průhledným dotačním procesem, transparentním a férovým rozdělováním financí přivedeme víc kvalitních zájemců. Zabráníme “malým domů”. Zajistíme rovný přístup ke všem žadatelům a žadatelkám.
- Informace o dotacích budeme publikovat uživatelsky dostupně – aby se na ně mohl podívat každý, ne jen ten, kdo se probere hordou materiálů. Zveřejníme údaje o úspěšných žadatelích. Veškeré výsledky dotačních řízení jasně odůvodníme.
ÚZEMNÍ PLÁN
- Umožníme občanské společnosti ovlivňovat podobu svého okolí. Zapojíme veřejnost do tvorby nových územních plánů. Vše bude fungovat jako transparentní proces za účasti obyvatel. Už žádné kšefty pro kamarády a bez pravidel. Návrhy rozvoje plánů, související dokumentaci i současný stav budeme zveřejňovat tak, aby byly přehledné, rychle dostupné a umožňovaly účast a vyjádření občanů.
MĚSTA BEZ BARIÉR
- Při plánování i úpravě veřejných prostranství a budov budeme klást důraz na bezbariérovost a snadnou mobilitu pro pěší. Provedeme analýzu bezbariérovosti veřejných budov (úřadů, zdravotnických zařízení, kulturních objektů apod.) a zasadíme se o jejich zpřístupnění. Prověříme dostupnost skutečně bezbariérových veřejných toalet. Ve veřejné dopravě považujeme za důležitou nejen bezbariérovost samotné přepravy, ale také související infrastruktury jako jsou nástupiště a příchodové cesty.
KVALITNÍ VEŘEJNÝ PROSTOR
- Veřejný prostor je nedílnou součástí našeho každodenního života. Zasadíme se nejen o to, aby byl čistý a bezpečný, ale také o jeho funkčnost a praktickou využitelnost pro všechny generace.
ÚČAST NA ROZHODOVÁNÍ
- Podpoříme přímé zapojení občanů do rozhodování o prostředí, kde žijí. Udržíme participativní rozpočet a další nástroje k přímému zapojení veřejnosti a necháme veřejnost skutečně rozhodovat o podobě veřejného prostoru. Uspořádáme pravidelná formální i neformální setkání s občany a budeme se pečlivě zabývat podněty, peticemi a návrhy.
- Podpoříme místní referenda u sporných otázek s výjimečnou důležitostí a dlouhodobými důsledky. Podpoříme komunikaci mezi sousedícími samosprávami a jejich obyvateli při hledání společných řešení.
RADNIČNÍ MÉDIA
- Otevřeme radniční média. Podpoříme skutečnou názorovou pluralitu a otevřenou diskuzi v obci. Radniční noviny a další média samospráv by měla splňovat základní principy obvyklé pro veřejná média. Zasadíme se o zveřejňování opozičních názorů a alternativ. Média musí pracovat bez politického nátlaku a budou podléhat etickým pravidlům. Za obsah bude ručit redakční rada.
NEKALÉ JEDNÁNÍ A STŘET ZÁJMŮ
- Nepřipustíme střet zájmů a korupci zastupitelů a úředníků. Snížíme rizika nekalého jednání a podvodů. Nastavíme jasné hranice mezi osobním a veřejným zájmem.
LEPŠÍ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOST
- Zveřejníme záměry rekonstrukcí ulic v Písku všem obyvatelům s dostatečným předstihem. Zajistíme koordinované opravy společně s Jihočeským krajem i státem tak, aby z Písku nebylo dopravní bludiště.
- Zrekonstruované ulice nemají být do několika let znovu rozkopané kvůli dalším pokládkám sítí. Vše významné a podstatné se musí koordinovat do jednoho termínu.
- Náměstí každého města reprezentuje jeho občany i politiky. Současné vedení se s občany nebaví a navrhlo náměstí k obrazu svému, současná rekonstrukce je tak stále v nedohlednu. Úbytek počtu parkovacích míst musí řešit parkovací dům, citlivě zasazený do historické výstavby města i širokého okolí.
- Financování veřejné dopravy a výstavby dopravní infrastruktury musí být prioritou. Podporujeme koncept města krátkých vzdáleností, což si nicméně vyžádá mnoho úsilí. Realizované kroky musí být v zájmu a pod kontrolou široké veřejnosti, nikoliv jen vybraných skupin – ať už jde o prostor pro pohyb nebo parkování. Zajistíme, aby veškeré plány, smlouvy a dokumentace byly dostupné k průběžné kontrole online.
- Veřejný prostor je společenský kompromis, který spočívá v zachování bezpečnosti všech účastníků provozu bez ohledu na rozměry jejich vozidla. Krizová místa stávajících silnic vyřešíme tak, aby silnice sloužily všem, tedy řidičům aut, pěším, cyklistům, rodičům s kočárky a dalším uživatelům.
- Chceme svobodnou volbu způsobu přepravy. Proto je potřeba, aby se s aktivní dopravou počítalo už při plánování dopravní sítě a staveb. Budeme s cyklisty, chodci, kočárky či vozíčkáři počítat už při plánování dopravních staveb.
- Podporujeme kvalitní a moderní MHD. Městská doprava musí být konkurenceschopná k individuální automobilové dopravě. Musí ji zajišťovat moderní ekologická vozidla a jízdní řád musí odpovídat potřebám a požadavkům občanů města.
- Prosazujeme propojování jednotlivých složek veřejné dopravy, tedy propojení dopravy autobusové, vlakové a městské hromadné. Musí probíhat na principu otevřených standardů a nemá končit na hranici města. Chceme, aby si cestující mohl koupit jeden lístek od začátku cesty na vesnici až po centrum města Písku. Proto svoje kroky budeme koordinovat s reprezentanty na úrovni kraje a státu. Podpoříme systém sdílených (elektro)kol, koloběžek nebo aut v obci.
KVALITNÍ ŠKOLSTVÍ A VZDĚLÁVÁNÍ
- Zlepšíme kvalitu výuky a podpoříme setkávání učitelů našeho regionu společně se sdílením nástrojů a zkušeností. Vytvoříme podmínky pro šíření aktivního využívání moderních technologií ve výuce, budeme podporovat tvorbu a sdílení učebních materiálů mezi učiteli samotnými. Najdeme zdroje financování pro větší uplatnění moderních technologií ve školách.
- Budeme podporovat vzájemnou spolupráci učitelů, samospráv a občanů. Budeme aktivně zvát rodiče žáků k práci ve školských radách. Budeme dál iniciovat žákovské parlamenty a zvát aktivní občany do školských výborů a komisí. Budeme aktivně naslouchat občanům ve školské komisi města a hledat s nimi prostor ke zlepšení v našem městě.
- Zajistíme dostupnost škol a dostatek míst. Najdeme zdroje financování na dostatek míst v učebnách, dostavbu dalších odborných a venkovních učeben. Připravíme naše školy na další demografický vývoj: nedostatky míst ve školách budeme řešit s předstihem.
- Zvýšíme kvalitu škol a prosadíme výběr kvalitních ředitelů. Prosazujeme transparentní výběrová řízení ředitelů škol, aby školy vedli pedagogičtí lídři a schopní manažeři, pod jejichž vedením škola připraví naše děti na život v moderním světě. Budeme odměňovat ředitele podle předem jasně stanovených a zveřejněných pravidel.
- Chceme zdravé klima ve školách. Na pohodovější atmosféru ve školách pro žáky, ale i učitele zajistíme potřebné prostředky. Prosazujeme kvalitní a kulturní stravování ve všech školních jídelnách v návaznosti na projekt Zdravá školní jídelna.
- Půjdeme cestou digitalizace a snižování administrativy. Zasadíme se o aktivní přístup odborů školství k možnostem usnadnit ředitelům a školám řešení rutinních i neočekávaných situací. Zasadíme se o méně papírování. Výrazně zlepšíme digitální propojení školských odborů s řediteli.
- Budeme podporovat kvalitní poradenské služby, prevenci ve školách a bezbariérovost škol a také klást důraz na péči o osoby se ztíženým přístupem ke vzdělávání.
- Budeme rozvíjet komplexní systém kariérového poradenství a osobnostního koučinku a vytvoříme systém podpory pro nadané studenty.
DOSTUPNÁ A KVALITNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE
Základem kvalitní zdravotní péče je její časová a dojezdová dostupnost. Budeme proto aktivně vyhledávat příležitosti, jak kvalitu i dostupnost zdravotní péče rozvíjet a udržovat.
DOSTUPNOST PÉČE
- Na mnoha místech ČR je problém s dostupností základní zdravotní péče. Budeme aktivně vytvářet vhodné podmínky pro rozvoj a dostupnost lékařské péče, od technického vybavení, zajištění kvalitních podmínek pro rodinný život po usnadnění dopravy k lékaři, tedy zachováním podpory obecního senior taxi.
KVALITA PÉČE
- Nejen dostatek nemocničních lůžek a míst v domovech pro seniory – kvalitní péče znamená individuální přístup. Při poskytování zdravotní a sociální péče podporujeme osobní přístup. Pokud to stav pacienta nebo klienta umožňuje, preferujeme, aby nebyl hospitalizován v nemocnici nebo umístěný v domově seniorů. Proto podporujeme provázanost zdravotní a sociální péče, jejímž úkolem je i zajištění dostupných terénních pomocných pečovatelských služeb a vedle nemocniční péče také domácí zdravotní péče.
UDRŽITELNÝ CESTOVNÍ RUCH
Zaměříme se na to, aby byl turistický ruch opravdu přínosný jak pro turisty, tak i pro místní obyvatele a podnikatele. Naší prioritou je propojení cestovního ruchu, marketingu, kultury a služeb. Velkou příležitost vidíme v dalším rozvoji a podpoře destinační společnosti, která bude Písku poskytovat efektivní strukturu pro řízení cestovního ruchu.
- Budeme budovat naučné stezky a cyklostezky, protože samotné památky bez vhodného přístupu k nim nestačí. Pro informování turistů má sloužit přehledný web obce. Dostupné informace v držení obce (archivní fotografie, texty) by měly být poskytnuty projektům, jako je encyklopedie Wikipedie, které svou činností zlepšují informovanost o obci.
- Podporujeme digitalizaci cestovního ruchu, např. projekt eTurista, a budeme aktivně hledat přínosy i na úrovni obecních samospráv. Nové digitální projekty mohou pomoci snižovat administrativní zátěž, přinášet data v reálném čase a usnadňovat výběr místních poplatků. To přinese do obecního rozpočtu další zdroje, které mohou obce použít pro svůj rozvoj.
VEŘEJNÉ SLUŽBY SLOUŽÍ OBČANŮM
Poskytování kvalitních veřejných služeb a jejich dostupnost je hlavním cílem územní samosprávy. Námi navrhované otevřené hospodaření přinese úspory, které umožní dlouhodobě dotovat i prospěšné služby nevykazující zisk.
MÍSTNÍ REFERENDUM A OBČANSKÁ INICIATIVA
- Na místní úrovni zvážíme podporu návrhů na vyhlášení referenda i v případě menšího počtu podpisů v petici, než jaký požaduje zákon. U hlasování o zásadních otázkách podpoříme vyhlášení referenda zastupitelstvem, kde bude zpracován kvalitní oponentní posudek odpůrci.
PODPORA MÍSTNÍHO PODNIKÁNÍ
- Zlepšíme podmínky pro rozvoj podnikatelského prostředí v obcích tak, aby nebyla svévolně mařena aktivita místních občanů a firem. Podporu místního podnikání, transparentnost a otevřenost ve vztazích obce, občanů a podnikajících subjektů považujeme za základ ekonomického rozvoje obcí a regionů.
- Upřednostňujeme drobné lokální obchodníky ve městě Písku před nadnárodními obchodními řetězci. O podporu místního podnikání a lokálních obchodníků se zasadíme i pomocí rozvoje veřejného prostranství například v podobě zajištění míst pro pořádání pravidelných trhů s nabídkou lokálních produktů.
KVALITNÍ VEŘEJNÉ SLUŽBY
- Kvalitní veřejné služby pomáhají vytvářet dobré prostředí pro založení rodiny a výchovu dětí pro všechny bez rozdílu (dostupnost vzdělání, podpora jeslí, školek a dětských skupin, volnočasové aktivity atp.). Podpora zakládání rodin a finanční příspěvek (např. formou zapojení do dotačního titulu Jihočeského kraje) rovněž povede k posílení demografické struktury celé společnosti.
ANI OBEC NESMÍ BÝT VELKÝ BRATR
- Stavíme se proti nadbytečnému sledování občanů v případech, kde to není opodstatněné. Sledovací systémy musí sloužit zejména ke zvýšení bezpečnosti prostřednictvím městské policie.
- Městská policie si zaslouží moderní a vyhovující prostory, stejně tak i město pomůže při získání grantů na výuku taktiky a rozvoj kvality městských policistů a policistek.
POZORNOST PETICÍM A STÍŽNOSTEM OBČANŮ
- Naši zástupci obce se budou zabývat peticemi a stížnostmi. Tímto způsobem bychom rádi ukázali tradičním stranám, že všechny výtky občanů je nutno řešit. Není podstatné, zda petice budou organizovány na papíře či elektronicky, zastupitel by jim měl věnovat pozornost.
PODPORA ČINNOSTI SPOLKŮ
- Spolky a iniciativy vytvářejí hodnoty, které nejsou v tržním prostředí plně ocenitelné penězi. Písek má řadu nevyužitých možností, které mohou být k dispozici aktivním občanům a spolkům. Podporujeme představu „inkubátoru“ pro nové spolky. Vznikajícím společensky prospěšným spolkům a iniciativám nabídneme nad rámec dotační podpory např. prostory, kde se lidé mohou scházet a kde budou mít dostatečné technické zázemí.
Sociální politika
SOCIÁLNÍ SLUŽBY, KTERÉ OPRAVDU ŘEŠÍ TĚŽKÉ ŽIVOTNÍ SITUACE
Dostupnost vyvážené a pestré nabídky sociálních služeb je předpokladem pro zvládání náročných situací. Budeme proto podporovat:
- Dostupnost terénních a ambulantních služeb sociální a zdravotní péče tak, aby byly v co největší míře poskytovány v domácím prostředí a místní komunitě. Podpoříme dostupnost všestranné podpory i pečujícím blízkým osobám. Jedná se i o dostupnost potřebných pomůcek a podpůrných technologií, psychosociální podporu, informovanost a vzdělávání.
- Zajištění kvalitní péče v pobytových zařízeních; zasadíme se o přechod z velkých ústavů ke komunitnímu formátu. V menších spádových zařízeních budou moci ti, kteří ústavní péči potřebují, zůstat v blízkosti svých příbuzných a známých.
- Dostupnost a rozvoj sítě odlehčovacích služeb všech forem (terénních, ambulantních i pobytových).
- Rozvoj terénní paliativní péče, včetně dětské hospicové péče a profesionálního provázení pozůstalých rodin. Inovativní možnosti péče v komunitě včetně rozvoje dobrovolnictví a organizované sousedské výpomoci. Budeme důsledně aplikovat prevenci místo drahého řešení následků.
- Zajištění dostupného nájemního bydlení pro seniory a osoby se zdravotním znevýhodněním, kteří nebudou muset do ústavní péče. Zajistíme informovanost o službách dostupných v našem městě. Přehledně uspořádané informace poskytne online průvodce služeb.
- Plánování a koordinaci v sociální oblasti v krajích a obcích s rozšířenou působností, například využitím výstupů úspěšných pilotních projektů.
- Zvýhodněnou dopravu seniorů k lékaři nebo na nutné nákupy – bezbariérovou MHD, dostupnější taxi službu, komunitní výpomoc.
PODPORA RODIN
Rodiny pro své členy představují jistotu péče, respektu a vzájemné podpory. Budeme podporovat rodiny vlastní i náhradní, s libovolným počtem dětí a bez ohledu na orientaci jejich členů nebo sociální status. Podpoříme ohrožené rodiny a rodiny v krizi při zvládání náročných životních období a situací. Odmítáme domácí násilí v jakékoliv formě a podobě. Podpoříme rodiny, které pečují o své členy.
- Zajistíme systém kvalitních služeb péče o děti s dostatečnou kapacitou; veřejný systém mateřských škol a dětských skupin doplníme o další formy. Systémově podpoříme komunitní a sousedské aktivity mateřských a rodinných center, volnočasových činností pro děti všech věkových kategorií a sociálních skupin.
- Budeme podporovat transformaci služeb pro ohrožené děti, posílíme kapacity sociálně aktivizačních služeb pro rodiny.
- Budeme podporovat služby napomáhající mezigeneračnímu soužití, například společná zařízení, kde se mohou potkávat senioři a děti.
- Efektivně využijeme prostředky na prevenci rozpadu rodin; terapie, manželské, vztahové a výchovné poradenství, práce s agresory či s traumatizovanými dětmi se musí stát dostupnou službou. Zasadíme se o praktické využívání principu univerzálního designu, tj. řešení pro všechny.
SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ
Všeobecná a rovná dostupnost veřejných služeb pro rodiny a vzdělání brání propadu ohrožených skupin do vyloučení ze společnosti a přenosu vyloučení na další generace.
- Podpoříme vznik podpůrných týmů pro znevýhodněné rodiny a meziresortně propojíme školy a pracovníky sociálních služeb, zdravotnictví a neziskových organizací. Zasadíme se o vznik kontaktních center bydlení, která budou poskytovat poradenství v oblastech podpory ekonomické, právní, dluhové a realitní.
- Podpoříme vznik tréninkových pracovních míst u obcí, integračních sociálních podniků, rozšíření rekvalifikačních kurzů a pomoci se zprostředkováním zaměstnání. Zasadíme se o včasnou podporu rodin od předškolní přípravy přes zajištění pomůcek doučování, obědů a svačin ve školkách a školách. Zjednodušíme účast znevýhodněných dětí na kroužcích a zájmových aktivitách až po zajištění stipendií.
- Podpoříme pravidelné supervize a možnosti seberozvoje pro učitele.
- Nabídneme program pro koncepční zakládání nábytkových a zařizovacích bank.
NÁVYKOVÉ CHOVÁNÍ
Budeme prosazovat provázaný přístup k závislostem a potřebným službám.
- Zatímco ostatní strany před problematikou rizikového návykového chování zavírají oči nebo nenabízejí reálná řešení, my budeme usilovat o systémový přístup adresující příčiny i již existující rizika. Navážeme aktivní komunikaci s krajským koordinátorem a dalšími odpovědnými osobami a budeme bojovat za větší podporu programů pro prevenci i snižování rizik a přidružených sociálních a zdravotních služeb. Tím se zasadíme o prevenci rizikového návykového chování, omezení šíření infekčních chorob a zvýšení bezpečnosti.
Podpoříme například vznik či zachování:
- kontaktních center,
- center substituční léčby (např. i centra pro uživatele alkoholu),
- výměnných programů pro injekční uživatele,
- ambulantních adiktologických služeb,
- boxů na použité stříkačky,
- systémů bydlení s podporou,
- programů pro snazší návrat do společnosti.
- Prevence znamená menší náklady v budoucnu. Podpoříme ji tam, kde se to nejvíc vyplatí – ve školách. Na školách zřizovaných obcemi podpoříme posílení a revizi programů primární prevence a také podporu školních metodiků prevence. Budeme dbát na zvýšení informovanosti před prvním kontaktem s potenciálně rizikovými faktory a na vytváření stabilního prostředí s dostatkem plnohodnotných podnětů a mezilidských vztahů. Zejména se jedná o podporu zdravého životního stylu, atraktivních volnočasových aktivit a vytváření zdravých vztahů v rodině i komunitě.
Novinky Přidej se
k nám! Přihoď
do truhly